Thursday, July 23, 2015

Say Thank You to Your Parents


Nak ucap ‘terima kasih’ dekat ibu bapa kita senang tak? Haa, mungkin antara kita, ada yang senaaaangg sangat nak ucap terima kasih dekat mak ayah kita, setiap hari tak kira masa! Mak sediakan breakfast, “terima kasih mak!”, ayah hantar pergi sekolah, “terima kasih ayah!”, abah bagi duit belanja, “thank you abah!”, ibu tolong siapkan homewok, “thank you ibu!”. Senanngg. Senang sangat nak ucap terima kasih dekat ibu bapa kita. Tapi, ada juga antara kita yang berat sangat mulut tu nak ucap terima kasih. Bukan tak menghargai, tapi ada yang malu lah, lupa lah. Tak kan tunggu Hari Raya baru nak ucap terima kasih?! Haha.



        Sebenarnyaaaaa, banyak sangat cara kita untuk ucap terima kasih pada ibu bapa kita. Haa kalau berat sangat mulut tu, ucapkan terima kasih dengan cara lain pun boleh! Bukan kena cakap je, melalui perbuatan, penulisan, gambar, video, banyak lagi cara! Malaysia’s Resume ada menyediakan platform untuk kita ucap terima kasih pada ibu bapa dan kita boleh kongsi di media sosial juga.

        Memandangkan sekarang bulan Ramadan, lagi beberapa minggu nak Raya, banyak cara yang kita boleh ucapkan ‘terima kasih’ pada ibu bapa kita. 

Cara Mira?
Setiap kali bulan puasa, Mak lebih suka masak juadah berbuka daripada beli. Kadang kadang tu ada lah juga beli sikit sikit. Air ke, kuih ke. Tapi kalau nasi dan lauk pauk, mak mesti masak. Mak fikir, kalau masak sendiri, kesihatan dan kebersihan tu lebih terjamin. Haa ni bukan fikir untuk diri sendiri tau, tapi fikir untuk keluarga. Nak pastikan keluarga dapat makanan yang sihat! Tak kira penat balik kerja ke apa ke, mesti masak! Power kan mak, ibu, umi, mama, mummy kita ni? Dekat office kerja, dekat rumah pun ‘kerja’. Sayangnya! Baru baru ni, Mak teringin sangat nak makan bubur. Masa tu semua orang dekat rumah dah penat sangat dah, tak larat nak keluar pergi beli apa apa, air ke kuih ke, nasi ke. Semuaaaa nak suruh Mak masak. Aii tapi kita tak fikir pula Mak penat ya? Jadi Mak minta tolong Abah pergi beli bubur sebab dia teringinnn sangat. Knowing Abah yang memang kalau penat tu malas nak keluar, haha, jadi tak ada siapa pun nak tolong belikan. Jadi Mira sendiri tergerak hati untuk pergi beli sendiri (Walaupun malaaaasss sgt. Ye lah bulan puasa ni semua orang tak berapa rajin sangat nak keluar.) sebab Mira rasa, kalau selama ni Mak masak makanan untuk kita semua makan, makanan yang kita semua nak, yang sedap sedap, nak ikan bakar, minta Mak masak, nak ayam masak merah, minta Mak masak. Kenapa kali ni tak boleh nak beli bubur yang Mak nak tu? Haa. INI cara Mira ucapkan ‘terima kasih’ pada Mak.

        Jadi JOM kita tunjukkan pada ibu bapa kita yang kita hargai mereka, sayang mereka. Awak semua boleh hantar awak punya Inspiring story dekat Malaysia’s Resume kat http://www.malaysiaresume.com. Macam Mira beritahu tadi, bukan sekadar penulisan je, kalau rasa macma tak pandai nak tulis sangat, haa boleh buat cara lain! Melalui gambar, video, audio ke. Be creative! Nak ucap terima kasih pada ibu bapa kena lah buat bersungguh sungguh kannn. Untuk info lanjut boleh tengok di www.malaysiaresume.com. Oh jangan lupa tengok story inspirasi Mira dekat Malaysia’s Resume juga okay! http://www.malaysiaresume.com/contribute/puan-faizatul-akmar-hisan  #malaysiaresume #awesomeparents